Νέες αλλαγές θα έρθουν από τον Σεπτέμβριο στα σχολεία, που θα αφορούν πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αξιολόγηση εκπαιδευτικών και μαθητών και στο σύνολο τους την αυτονομία του σχολείου.
Όπως παρουσιάστηκε το νομοσχέδιο από την υπουργό Παιδείας Ν. Κεραμέως, προωθείται η αυτονομία στην οργάνωση των προγραμμάτων σπουδών στις σχολικές μονάδες, κάτι το οποίο θα έχει αποτέλεσμα ένα μαθητο – κεντρικό μοντέλο που θα προωθεί την κριτική σκέψη και τις δεξιότητες.
Αναλυτικότερα οι αλλαγές που έρχονται στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο
Δεξιότητες στα σχολεία: Από το Σεπτέμβριο θα εφαρμοστούν καθολικά, σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια της χώρας, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, με θεματικές όπως ο σεβασμός στο περιβάλλον, εκπαιδευτική ρομποτική, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, οδική ασφάλεια. Παράλληλα, θα ξεκινήσει και για τους εκπαιδευτικούς συστηματική επιμόρφωση μέσω του νέου ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος του ΙΕΠ.
Αγγλικά στα νηπιαγωγεία: Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ήδη από την επόμενη σχολική χρονιά, εφαρμόζεται καθολικά η δίχρονη προσχολική αγωγή και γενικεύονται οι δραστηριότητες στα αγγλικά από το νηπιαγωγείο.
Νέα προγράμματα σπουδών στα σχολεία: Θα δοκιμαστούν πιλοτικά νέα προγράμματα σπουδών με πυλώνα την καλλιέργεια κριτικής σκέψης, μία νέα φιλοσοφία με έμφαση στους ίδιους τους μαθητές.
Ψηφιακός μετασχηματισμός: Θα ενταχθούν περισσότερες ώρες πληροφορικής.
Ανάληψη υπηρεσίας των εκπαιδευτικών ηλεκτρονικά – ψηφιακά απολυτήρια
Νηπιαγωγείο από τα 4 έτη καθολικά: Από το Σεπτέμβριο θα λειτουργήσει το νηπιαγωγείο από τα 4 έτη για όλους.
Διπλάσια πρότυπα-πειραματικά σχολεία: Επίσης, από το Σεπτέμβριο θα λειτουργήσουν σχεδόν διπλάσια Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, καθώς και έξι νέα Πρότυπα ΕΠΑΛ.
Σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός από το δημοτικό: Από το Σεπτέμβριο προβλέπεται σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός στο σχολείο γενικά.
Νέος νόμος για την επαγγελματική εκπαίδευση
Τι αλλάζει αποκλειστικά για την δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση εισάγονται νέα προγράμματα σπουδών στη Γενική εκπαίδευση, μερικά από τα οποία θα περιέχουν και ψηφιακό περιεχόμενο με νέα βιβλία και ελεύθερη επιλογής.
Παγιώνεται ταυτόχρονα, ήδη από το επόμενο έτος, η τράπεζα θεμάτων σε Α’ και Β’ λυκείου, ενώ διπλασιάζονται και τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, από 60 σε 112.
Μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας περιλαμβάνει και την ίδρυση έξι νέων προτύπων ΕΠΑΛ με σταδιακή εφαρμογή ξεκινώντας από την Α τάξη Λυκείου.
Τέλος, όσον αφορά τις πανελλαδικές εξετάσεις παγιώνεται η ελάχιστη βάση εισαγωγής καθώς και το παράλληλο μηχανογραφικό το οποίο θα περιλαμβάνει 52 ειδικότητες για τα δημόσια ΙΕΚ.
Έρχεται η αξιολόγηση μαθητών
Αναφορικά με την αξιολόγηση των μαθητών, το νέο νομοσχέδιο εισάγει αλλαγές που επικεντρώνονται κυρίως στον τρόπο διεξαγωγής των δοκιμασιών τετραμήνου σε Γυμνάσια, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.
Πιο αναλυτικά, αλλαγές προβλέπονται στο άρθρο 3 του π.δ. 126/2016 (Α′ 211) περί της αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών του Γυμνασίου, σε ότι αφορά τις ωριαίες γραπτές δοκιμασίες και τις δοκιμασίες τετραμήνου, οι οποίες πλέον θα είναι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες, ή ανάθεση και υποβολή / παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή αξιοποίηση μεθόδων ανεστραμμένης τάξης.
Επιπλέον, για την αξιολόγηση των μαθητών Λυκείου αλλαγές πραγματοποιούνται στις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 103 του ν. 4610/2019 (Α′ 70) που αφορούν επίσης τις δοκιμασίες τετραμήνου.
Ακόμα, αλλαγές εισάγονται και στις ενδιάμεσες προφορικές, πρακτικές και γραπτές εξετάσεις των Επαγγελματικών Λυκείων και των μαθητευόμενων του «Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας».
Επιλογή διδακτικών βιβλίων
Επιπλέον, το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας καθιερώνει την επιλογή διδακτικού βιβλίου σε κάθε μάθημα που διδάσκεται στις σχολικές μονάδες της δημόσιας ή ιδιωτικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η επιλογή των βιβλίων πραγματοποιείται από τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι επιλέγουν κάποιο από τα εγκεκειμένα βιβλία του Μητρώου Διδακτικών Βιβλίων. Σε περίπτωση που υπάρχει αδυναμία επιλογής από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν το αντίστοιχο μάθημα, η επιλογή γίνεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων, ή σε περίπτωση αδυναμίας λήψης απόφασης ή μη επιλογής, η επιλογή πραγματοποιείται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας.
Ακόμα, οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν, παράλληλα με το διδακτικό βιβλίο που έχει διανεμηθεί στο σχολείο, το σύνολο των βιβλίων του αντίστοιχου μαθήματος σε ψηφιακή μορφή.
Επιπλέον, με απόφαση του εκάστοτε υπουργού Παιδείας καθορίζονται η διαδικασία επιλογής διδακτικού βιβλίου, η προθεσμία εντός της οποίας πραγματοποιείται η επιλογή τους, τα δεδομένα που καταχωρίζονται στο πληροφοριακό σύστημα και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα σχετικά με τη διαδικασία επιλογής του διδακτικού βιβλίου.
Όμως, μέχρι την ολοκλήρωση της δημιουργίας του Μητρώου Διδακτικών Βιβλίων και της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Διδακτικών Βιβλίων τα σχολεία συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τα ήδη εγκεκριμένα διδακτικά βιβλία.
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και στελεχών εκπαίδευσης
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η άμεση εφαρμογή της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης που προβλέπονται στο νέο νομοσχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών χωρίζεται ουσιαστικά στις εξής δύο κατηγορίες:
– Στα στελέχη εκπαίδευσης, τα οποία για να τοποθετηθούν σε αυτές τις θέσεις θα οφείλουν να αξιολογούνται και θα λαμβάνουν μόρια από αυτές τις αξιολογήσεις προκειμένου να προαχθούν, είτε θα απομακρύνονται από τις θέσεις ευθύνης αν αξιολογηθούν αρνητικά.
– Στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς, για τους οποίους η αξιολόγηση δεν θα παίζει κάποιον ουσιαστικό ρόλο αν δεν θελήσουν να αναδειχθούν σε στελέχη (δεν υπάρχει μοριοδότηση για μεταθέσεις, αποσπάσεις, κλπ), παρά μόνο θα παραπέμπονται σε επιμόρφωση εάν είναι αρνητική.
Μάλιστα, οι σύλλογοι διδασκόντων, βάσει του νέου νομοσχεδίου, χάνουν σχεδόν κάθε δυνατότητα επιρροής στα σχολεία ενώ οι διευθυντές αποκτούν υπερεξουσίες και γίνονται «αιώνιοι», αφού οι θητείες μετατρέπονται σε 4ετείς ενώ αίρεται ο περιορισμός των δύο θητειών στο ίδιο σχολείο. Επιπλέον οι διευθυντές θα μπορούν να ελέγχουν το μάθημα των εκπαιδευτικών, να προτείνουν τους υποδιευθυντές τους, ενώ μαζί με τους Συμβούλους Εκπαίδευσης θα αξιολογούν τους εκπαιδευτικούς της τάξης ανά δύο και τέσσερα έτη.
Ουσιαστικά, ο διευθυντής αποκτά τις αρμοδιότητες εκείνες που του επιτρέπουν να υπηρετήσει το αυτόνομο σχολείο, ενώ πλέον καλείται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της σχολικής ζωής.