Επίδραση του Φύλου στον Κίνδυνο Αθλητικών Κακώσεων- Dr Αντώνης Α Θεοδωρίδης

Dr Αντώνης Α Θεοδωρίδης (Βιογραφικό εδώ)
MBBS, BSc, MRCS, MSc, CCT(UK), FRCS(Tr&Orth)
Διευθυντής Ορθοπαιδικός και Τραυματολόγος
Ειδικός στα Γόνατα και στις Αθλητικές Κακώσεις
Ειδικευθείς και Μετεκπαιδευθείς στο Ηνωμένο Βασίλειο
Imperial College, London
Μαρούσι, Αθήνα
www.theodorideskneesurgeon.gr
6940869069

theodoridis

Επίδραση του Φύλου στον Κίνδυνο Αθλητικών Κακώσεων

Οι γυναίκες έχουν κάποια χαρακτηριστικά που τους κάνει πιο επιρρεπείς σε κάποιους τραυματισμούς σε σύγκριση με τους άντρες. Οι γυναίκες έχουν 50% μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης ορισμένων συνηθισμένων παθολογιών κατά το τρέξιμο όπως πρόσθια γοναλγία, πελματιαία απονευρωσίτιδα, και σύνδρομο τριβής λαγονοκνημιαίας ταινίας. Κατά τη φάση στήριξης της βάδισης (δηλαδή όταν το πόδι έρχεται σε επαφή με το έδαφος) οι γυναίκες τοποθετούν το γόνατο σε κατάσταση κινδύνου με προσαγωγή και έσω στροφή του ισχίου. Αυτό οφείλεται σε πιο αδύναμους μύες: απαγωγοί ισχίου, έξω στροφείς ισχίου και οπίσθιοι μηριαίοι. Σε αυτήν τη θέση ασκούνται υπερβολικές καταπονήσεις στους συνδέσμους, ειδικά του γόνατος και της ποδοκνημικής, καθιστώντας τους επιρρεπείς σε τραυματισμό και στην επιγονατιδομηριαία άρθρωση (όπου η επιγονατίδα αρθρώνεται με το γόνατο) προκαλώντας αστάθεια και πρόσθια γοναλγία.

Λόγω αδυναμίας οι γυναίκες τρέχουν σε πιο όρθια θέση κατά τη φάση στήριξης του τρεξίματος με μικρότερη κάμψη στο ισχίο και γόνατο. Στην προσγείωση μετά από άλμα οι γυναίκες κάμπτουν λιγότερο τα γόνατα και τα ισχία και κατά συνέπεια απορροφώνται λιγότερο οι δυνάμεις προσγείωσης προκαλώντας μεγαλύτερο κίνδυνο τραυματισμού.

Με δραστηριότητες που περιλαμβάνουν γρήγορες στροφές και αλλαγές κατεύθυνσης, το ισχυρό ισορροπημένο μυϊκό σύστημα μαζί με την ιδιοδεκτικότητα είναι σημαντικά για την αποφυγή τραυματισμών. Οι γυναίκες έχουν την τάση να έχουν ισχυρότερους τετρακέφαλους λόγω των ασθενέστερων οπίσθιων μηριαίων, συγκριτικά με τους άνδρες, γεγονός που τις θέτει σε αυξημένο κίνδυνο.

Μία από τις βασικές αιτίες για τον αυξημένο κίνδυνο τραυματισμού στις γυναίκες είναι η έλλειψη νευρομυϊκού ελέγχου. Ο νευρομυϊκός έλεγχος απαιτεί τη συνεργασία διαφόρων λειτουργικών συνιστωσών έτσι ώστε να εκτελείται μια κίνηση με ελεγχόμενο τρόπο. Περιλαμβάνει συντονισμένη κίνηση πολλαπλών αρθρώσεων ταυτόχρονα και διαδοχικά. Αυτός ο συντονισμός της κίνησης γύρω από πολλαπλές αρθρώσεις γίνεται έτσι ώστε να ασκείται μικρότερη πίεση στις αρθρώσεις και τους συνδέσμους και περιλαμβάνει αντίληψη, ανίχνευση και επεξεργασία εισερχόμενων αισθητηριακών πληροφοριών. Η νευρομυϊκή κόπωση εμφανίζεται καθώς η άσκηση συνεχίζεται, και με την πάροδο του χρόνου οι μύες αρχίζουν να κουράζονται γεγονός που είναι πιο εμφανές στις γυναίκες. Ο νευρομυϊκός έλεγχος μπορεί ωστόσο να βελτιωθεί με σωστή προπόνηση.

Έχει παρατηρηθεί ότι οι γυναίκες ποδοσφαιρίστριες βελτιώνουν τον κίνδυνο τραυματισμού προσθίου χιαστού κατά σχεδόν 90% και των αμιγών ρήξεων κατά 75%, απλά με την ενσωμάτωση νευρομυϊκής προπόνησης. Προγράμματα πρόληψης τραυματισμών βοηθούν σημαντικά στην βελτίωση του νευρομυϊκού ελέγχου και στην ιδιοδεκτικότητα ώστε να μειώσει αισθητά το ρίσκο τραυματισμού στα κάτω άκρα.

Οι άνδρες έχουν υψηλότερα επίπεδα τεστοστερόνης και οι γυναίκες έχουν υψηλότερα επίπεδα οιστρογόνων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα διαφορές στον τρόπο με τον οποίο μεταβολίζονται, χρησιμοποιούνται και αποθηκεύονται τα σάκχαρα και τα λιπίδια στο αίμα, τα οποία επηρεάζουν την αθλητική απόδοση και τη γενική υγεία. Η τεστοστερόνη βοηθά στην ανάπτυξη περισσότερης μυϊκής μάζας, έτσι είναι πιο εύκολο για τους άνδρες να γίνουν πιο δυνατοί.

Οι γυναίκες κατά την έμμηνο ρύση διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο τραυματισμών προσθίου χιαστού και είναι κάτι που χρειάζεται προσοχή όταν παίζουν σε ανταγωνιστικό επίπεδο. Η εμμηνόπαυση επιταχύνει την απώλεια οστικής και μυϊκής μάζας και αυξάνει τον κίνδυνο μυοσκελετικών τραυματισμών.

Οι γυναίκες έχουν μειωμένο κίνδυνο μυϊκών τραυματισμών σε σχέση με τους άνδρες. Στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο οι γυναίκες ποδοσφαιρίστριες σε σύγκριση με τους άνδρες έχουν 50% λιγότερες μυϊκές θλάσεις, 80% λιγότερους τραυματισμούς στη βουβωνική χώρα και 35% λιγότερους τραυματισμούς των οπίσθιων μηριαίων.

sportsinjuries

Στο παρακάτω link μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το πως και γιατί οι γυναίκες στην προσγείωση μετά από άλμα είναι πιο ευάλωτες σε τραυματισμούς στο γόνατο, τι μπορούν να κάνουν για να το βελτιώσουν, η επίδραση των οιστρογόνων στους μυοσκελετικούς ιστούς, διαφορές μυϊκών ινών και άλλα.

Επίδραση του Φύλου στον Κίνδυνο Αθλητικών Κακώσεων
https://www.theodorideskneesurgeon.gr/blog/epidrasi-tou-fylou-ston-kindyno-athlitikon-kakoseon

Πρόγραμμα πρόληψης τραυματισμών
https://www.theodorideskneesurgeon.gr/prolipsi-athlitikon-travmatismon

Τα οφέλη και οι κίνδυνοι της άσκησης στις γυναίκες
https://www.theodorideskneesurgeon.gr/blog/ofeli-kai-kindynoi-tis-askisis-stis-gynaikes

Γυναικεία αθλητική τριάδα – συμπτώματα και θεραπεία
https://www.theodorideskneesurgeon.gr/blog/gynaikeia-athlitiki-triada

 

Σχετικά άρθρα

Σχόλια

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Social

2,712ΥποστηρικτέςΚάντε Like
144ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
381ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
spot_img

Πρόσφατα